Vestigingsleider Onno Schmitz

Onno Schmitz heeft zijn sporen in het vak ruimschoots verdiend. Hij zit bijna twintig jaar in het vak, waarvan vijf jaar als vestigingsleider bij Hypotheek Visie Oosterhout. Zijn mooiste herinnering uit de afgelopen jaren bij Hypotheek Visie? Klanten weer perspectief kunnen bieden in een moeilijke privé-situatie. 

Vertel even kort wie je bent en bij welke vestiging je werkt
Mijn naam is Onno Schmitz (51) en ik zit al vele jaren in het vak van hypotheekadviseur. Volgend jaar tik ik de 20 jaar aan. Ik kwam in februari 2013 bij Hypotheek Visie Oosterhout terecht. Dit was in het staartje van de crisis. Inmiddels bestaan we uit een team van twee adviseurs en twee managementassistentes die ons ondersteunen in het proces.

Wat is je achtergrond?
Ik had een commerciële baan, maar zocht naar verdieping. Toevalligerwijs kwam ik tijdens het afsluiten van mijn eigen hypotheek bij een adviseur aan tafel die de hypotheekadviseur in mij naar boven bracht. Als ik de opleidingen die nodig waren zou volgen, beloofde hij mij een baan bij een van zijn kantoren. Hier heb ik uiteindelijk van 2000 tot 2011 gewerkt. Daar heb ik tevens geleerd dat een goed advies valt of staat bij een totale financiële planning – dus ook rekening houden met situaties als een overlijden, arbeidsongeschiktheid, werkloosheid, etc.

Wat is het dat je hart sneller laat kloppen omtrent hypotheken?
Mijn interesse voor de financiële dienstverlening werd gewekt. Ik heb zelf een hypotheekgesprek gehad, waardoor de kans zich voordeed om mezelf hierin te verdiepen. De interactie met de klant vind ik het leukst.

Waarom ben je als vestigingsleider aan de slag gegaan?
Ik ben vrij lang adviseur geweest en wilde graag een stap in mijn carrière maken. Vestigingsleider zijn zit tussen je werk als adviseur en ZZP’er in. Als vestigingsleider geef je advies, maar heb je tevens de verantwoordelijkheid over andere zaken. In deze functie functioneer ik optimaal.

Waarom wilde je graag bij Hypotheek Visie werken?
Ik heb in die tijd verschillende gesprekken gevoerd, maar Hypotheek Visie sprong eruit door hun klantgerichtheid en gemoedelijkheid. Het is een echt Brabants bedrijf. Ik heb reviews vergeleken, en me verdiept in de waarden van de verschillende werkgevers. Bij Hypotheek Visie kwam ook het complete advies naar voren. Dat je naast het regelen van de hypotheek de klant helpt met keuzes voor zijn hele verdere financiële leven. Iets wat ik heel belangrijk vind. Tevens gaf Hypotheek Visie mij de mogelijkheid om als vestigingsleider aan de slag te gaan.

Als je Hypotheek Visie in drie woorden mag omschrijven, welke woorden zou je dan kiezen?
Gemoedelijk, klantgericht en kwaliteitsgericht. Hypotheek Visie houdt de belangen van de klant in het oog.

Waar let je op bij het adviseren van klanten?
De advieskwaliteit is hoog bij ons. Het moet gewoon goed zijn. In onze vestiging willen we altijd het beste voor de klant bereiken, ook al kost dat meer tijd en vraagt dat meer van je kennis en kunde. Iedere klant is even belangrijk. Achter de schermen moet er veel gebeuren, maar wij maken de materie zo inzichtelijk mogelijk. Uiteindelijk maken klanten zelf hun keuzes, maar wij helpen hen deze te kunnen maken.

Als je de lezers mag adviseren, waarop moeten ze dan letten bij het afsluiten van een hypotheek?
Ik raad de lezers aan om niet een huis te kopen op basis van alleen een oriënterend gesprek bij een adviseur. Zo’n gesprek geeft slechts een globale inschatting van de mogelijkheden. Ik krijg vaak mensen aan tafel die een woning hebben gekocht op basis van alleen een oriënterend gesprek, maar andere keuzes hadden gemaakt als ze bepaalde dingen eerder hadden geweten en meerdere gesprekken hadden gehad.

Ook adviseer ik om niet rechtstreeks naar een bank te gaan. Een goede tussenpersoon heeft ook alle banken in het assortiment en mocht toevallig jouw bank de beste deal hebben dan is dat meer toeval dan wijsheid. Je hebt volledige vrijheid waardoor je een beter advies krijgt bij een onafhankelijke partij.

Wat is je mooiste herinnering uit de afgelopen jaren Hypotheek Visie?
De gesprekken met de klanten. Als je iemand echt kunt helpen en echt iets hebt kunnen betekenen is dat geweldig. Vooral het kunnen helpen van sceptische klanten of klanten die in een uitzichtloze situatie zitten maakt mijn werk bijzonder.

Hoe zie je de toekomst van deze vestiging tegemoet?
De markt is snel herstellende en geeft andere en nieuwe uitdagingen. Ik zie veel kansen en verwacht een mooie groei. De markt trekt open, maar er zijn ook veranderingen zoals online-advies. Onze rol krijgt denk ik op termijn een andere invulling.

Naar de vestigingspagina van Hypotheek Visie Oosterhout >