Belastingaangifte 2016: tips voor huizenbezitters

De Belastingdienst heeft al veel gegevens voor je ingevuld. Zoals je inkomen, de hypotheekrente die je betaald hebt in 2016, de WOZ-waarde van je woning en je spaarsaldo. Makkelijk. Maar controleer wel of deze gegevens kloppen. Kloppen de gegevens niet? Dan kun je deze zelf aanpassen.

Huis gekocht? Kosten aftrekbaar

Heb je in 2016 een huis gekocht? Dan mag je een aantal kosten eenmalig aftrekken van je belastbaar inkomen, namelijk:

  • Advies- en bemiddelingskosten voor de hypotheek
  • Taxatiekosten voor het verkrijgen van de hypotheek
  • Notariskosten en kadastrale rechten voor de hypotheekakte
  • Kosten van Nationale Hypotheek Garantie (NHG)
  • Heb je een nieuwbouwwoning gekocht, dan kan ook de bouwrente over de periode na het sluiten van de voorlopige koopovereenkomst aftrekbaar zijn.

Hypotheek overgesloten? Kosten ook aftrekbaar

Als je in 2016 je hypotheek hebt overgesloten, dan mag je de kosten die je gemaakt heb voor het oversluiten van je hypotheek ook eenmalig opgeven bij je belastingaangifte van 2016. Dit zijn de volgende kosten:

  • Advies- en bemiddelingskosten voor het oversluiten van de hypotheek
  • Taxatiekosten voor het verkrijgen van de hypotheek
  • Notariskosten en kadastrale rechten voor de hypotheekakte
  • Kosten van Nationale Hypotheek Garantie (NHG)
  • Boeterente

Heb je deze kosten meegefinancierd in je nieuwe hypotheek? Dan mag je de rente die je betaalt over dat extra hypotheekbedrag niet van de belasting aftrekken.

Tijdelijk twee huizen: hoe zit het met de hypotheekrenteaftrek?

In

principe mag je alleen de hypotheekrente die betrekking heeft op het huis waar je ook daadwerkelijk woont van de belasting aftrekken. Er is een uitzondering. Heb je een nieuw huis gekocht, maar je oude huis nog niet verkocht? Dan heb je tijdelijk twee huizen en dus ook twee hypotheken. Je mag dan ook de hypotheekrente van je oude hypotheek nog maximaal 3 jaar van de belasting aftrekken. Voorwaarde is wel dat je oude woning te koop staat en in die tijd niet wordt verhuurd.

Rente over restschuld aftrekbaar

Heb je je vorige woning met verlies verkocht? En heb je hiervoor een bedrag moeten lenen? Dan mag je de rente over deze lening maximaal 15 jaar van de belasting aftrekken.

Aftrekken kosten royeren oude hypotheek

Heb je je huis verkocht en de hypotheek volledig afgelost bij de geldverstrekker? Dan moet je deze laten uitschrijven (ook wel doorhalen of royeren genoemd) uit het kadaster. De notaris regelt dit voor je. Ook deze notariskosten kun je bij je belastingaangifte van je belastbaar inkomen aftrekken.

Lineaire of annuïteitenhypotheek? Pas je voorlopige teruggave aan

Als je een annuïteitenhypotheek of lineaire hypotheek hebt, los je iedere maand een stukje van je hypotheek af. Hierdoor betaal je ieder jaar steeds wat minder hypotheekrente. En is dus het bedrag dat je af kunt trekken van de belasting ook ieder jaar wat lager. Heb je een voorlopige teruggave aangevraagd? Check dan of de hypotheekrente die je daarbij hebt opgegeven niet te hoog is. Anders loop je het risico dat je later juist een bedrag moet terugbetalen aan de belastingdienst. Je voorlopige aanslag wijzig je via de website van de Belastingdienst.