Interview ED: Adviesketen Hypotheek Visie met hoofdkantoor in Best breidt uit met vestigingen en nieuwe producten

Hypotheek Visie wil zich niet beperken tot het onafhankelijke advies bij het afsluiten van een hypotheek. ‘Een langdurige klantrelatie waar we aan blijven werken', is wat directeur Van Rooy voor ogen heeft.

Hypotheek Visie wil een adviesrol op zich nemen die er - 'breed in de sector van financieel adviseurs nog niet is’, zegt Van Rooy. Hij belooft pro-actief advies. ,,Dat betekent dat we zelf de klant benaderen als de rente daalt en hij mogelijk elders goedkoper terecht kan. Op basis van nieuwe ontwikkelingen in de markt gaan we contact zoeken met de klant. Bijvoorbeeld over verduurzaming, energie of verzekeringen.

Voor beheer op het dossier van klanten biedt de keten een nieuwe dienst aan in abonnementsvorm.  Voor 2,50 euro per maand. ,,Het bedrag mag geen reden zijn het niet te doen", is de achterliggende gedachte.

Belofte
De adviseur wil 'dicht bij de klant zijn’ bij impactvolle veranderingen in het leven. Zoals een scheiding. Daarvoor is het nieuwe product Woonbelofte gelanceerd, vertelt de van DELA afkomstige Armand Baas Becking. De belofte staat voor een berekening die wordt gemaakt dat na de scheiding kan worden geleend voor een andere woning. ,,Dat doen we zo vroeg mogelijk in het echtscheidingstraject, want dat geeft de klant rust. Het is goed om daar in het stadium van de mediation al inzicht in te hebben. We zijn daarvoor een samenwerkingen aangegaan met partners op dit gebied. Voor de starter op de woningmarkt komt de keten met de vergelijkbare Hypotheekbelofte'

,,We draaien voor de klant de volgorde om. Niet eerst een huis zoeken en daarna de financiering zien te regelen. Op basis van de door de klant aangeleverde data doen we een snelle toets om het te lenen bedrag te bepalen. Voor dat bedrag maken we afspraken met geldverstrekkers. Hypotheek Visie wil met zijn advisering sterk inzetten op digitalisering, met data die de klant via DigiD ter beschikking stelt. ,,Die data zijn nodig om het advies actueel en passend te houden. Het is aan de klant om dat wel of niet te willen doen. Bij een hypotheekaanvraag verstrekken klanten ook gegevens over inkomen, vermogen en verzekeringen. Daarmee bouwen we al een vertrouwensrelatie op.

Instapmodel
De keten met 45 vestigingen is zijn vleugels verder aan het uitslaan. Het heeft inmiddels zeven zogenoemde ;shop in shop'- ruimtes open in kantoren van aanverwante dienstverleners als notarissen en makelaars. Ook komen er nieuwe vestigingen in kleinere winkelruimtes. ,,Het is een instapmodel voor franchisenemers. Dit jaar openen we er vijf, volgend jaar tien", laat Van Rooy weten.

Hypotheek Visie is sinds februari 2018 in handen van investeringsmaatschappij J-Merce Holding, dat het bedrijf overnam van oprichter Anton Vandenbol. De nieuwe eigenaar richt zich op het ontwikkelen van innovatieve financiële producten.

Op het hoofdkantoor van de keten in Best werken nu bijna 50 mensen. Van Rooy: ,,Daarmee zijn we iets gegroeid. De samenstelling van het personeel is anders. De organisatie is aangepast. Medewerkers werken nu ondersteunend aan het commerciële proces. Veel is gericht op innovatie. Mensen voelen zich thuis bij de nieuwe dynamiek.